Aloittaessani myyntihommissa minulle tuli pienenä yllätyksenä
se, että asiakkaani (=kauppiaat) olivat pääsääntöisesti nopeita päässä laskijoita
ja opettivat minulle tätä ”kauppiasmatematiikkaa”.
Ensimmäinen oivallus oli kertoimien käyttö alennuksia
laskettaessa. Kauppaopistossa kukaan ei ollut neuvonut minulle muuta tapaa laskea
alennettu hinta, vaan laskin aluksi alennetut hinnat aina perinteisen
laskukaavan mukaan – ja siksi siihen kului aikaa. Eräs vanhempi kollega opetti minulle: ”Käytä
poika kertoimia, niin homma sujuu hetkessä ja jopa päässä laskien. Siis vaikkapa esim.
25 %:n alennettu hinta saadaan kertomalla hinta 0,75:llä tai vähentämällä
hinnasta pois neljännes.”
Lisää pähkimistä tuli siihen aikaan paljon käytettävien
tavara-alennusten laskemisessa. Itse laskin aluksi tavara-alennukset aina alkuperäisestä
tavaramäärästä, mutta kerran eräs kauppias valisti minua: ”Ethän Sä voi noin
laskea, vaan Sun pitää laskea alennusprosentti koko tavaramäärästä (tilatut +
ilmaiset tavarat), muuten alennusprosentti on huomattavasti pienempi!” Näinhän tuo tietty onkin.
Kokeile osaatko sinä laskea oikean tavara-alennuksen määrän tämän edellä mainitun
kauppiasmatematiikan mukaan:
Jos kauppias ostaa sinulta 10 myyntierää normaalihintaista
tavaraa, niin montako myyntierää sinun pitää tuoda hänelle veloituksetta, että
hän voi myydä tavarat puoleen hintaan? Valitse oikea vaihtoehto.
a) 5 myyntierää
b) 7,5 myyntierää
c) 10 myyntierää
Oliko visainen pähkinä?
Oikea vastaus on c eli 10
myyntierää, jos kauppias ei tingi katteestaan.
Toisinaan kauppias oli
valmis tinkimään katteestaan, jotta hän voisi myydä tavarat vieläkin
halvemmalla, mutta nopeasti. Tällaisella hinnoittelulla tuotteet toimivat usein sisäänveto -artikkeleina, jolla saatiin uusia asiakkaika myymälään.
Vähittäiskaupassa myös termeillä on merkitystä. Tässä
muutama esimerkki:
- 1 myyntierä voi olla
monen kokoinen. Tuote ratkaisee, mutta tyypillisimmillään myyntierä on 6, 10, 12,
20 tai 24 kpl
- 1 laatikko taas pitää sisällään useita myyntieriä,
mutta tässäkin tuotteen koko ratkaisee määrän.
- 1 lava on joko Eurolava (80 x 100 cm) tai FIN-lava (100 x 100 cm) on lavallinen
edellä mainittuja laatikoita
- 1 diplay on yleensä Eurolavan kokoinen
valmis valikoima, joka on päällyskannen poistamalla sekä mahdollisen julisteen
pystyttämällä, heti valmis kampanjamyyntiin. Joskus myyntidisplayt ovat pienempiä
pahvi- tai muovitelineitä, jotka saattavat vaatia jonkun verran oivallusta ja
näppäryyttä, että niistä saa taiteltua myyvän ja toimivan esittelytelineen jalustoineen.
Aikoinaan, kun tein suuria kampanjoita isojen automarkettien kanssa, oli paras myyntieräni rekka-autolastillinen. Tällaisia kampanjoita ei aivan joka viikko päässyt tekemään, mutta onneksi toisinaan kuitenkin.
Näistä suurista kampanjoista edustaja saattoi kirjoittaa kauppiaalle mainosrahaa, jolla yritys maksoi kauppiaan mainontaa ko. tuotteen osalta. Suurin yhdelle kauppiaalle kirjoittamani mainosraha olikin urani aikana muistaakseni 130.000 mk (tällä rahalla sai siihen aikaan jo melko hienon auton) eli kaupan arvo oli toki moninkertainen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.