perjantai 2. tammikuuta 2015

Kauppiasmatematiikkaa

Valmistuin kauppaopistosta 80-luvun alussa ja siirryin aika nopeasti koulun jälkeen myyntihommiin. Kouluaikana olin aina pitänyt itseäni keskitasoa parempana matematiikassa, varsinkin, kun olin lukenut ensin vuoden pitkää matematiikkaa ja vaihtanut sen lyhyeen matematiikkaan opintojen lopuksi yo-kirjoituksiin asti.

Aloittaessani myyntihommissa minulle tuli pienenä yllätyksenä se, että asiakkaani (=kauppiaat) olivat pääsääntöisesti nopeita päässä laskijoita ja opettivat minulle tätä ”kauppiasmatematiikkaa”.

Ensimmäinen oivallus oli kertoimien käyttö alennuksia laskettaessa. Kauppaopistossa kukaan ei ollut neuvonut minulle muuta tapaa laskea alennettu hinta, vaan laskin aluksi alennetut hinnat aina perinteisen laskukaavan mukaan – ja siksi siihen kului aikaa. Eräs vanhempi kollega opetti minulle: ”Käytä poika kertoimia, niin homma sujuu hetkessä ja jopa päässä laskien. Siis vaikkapa esim. 25 %:n alennettu hinta saadaan kertomalla hinta 0,75:llä tai vähentämällä hinnasta pois neljännes.

Lisää pähkimistä tuli siihen aikaan paljon käytettävien tavara-alennusten laskemisessa. Itse laskin aluksi tavara-alennukset aina alkuperäisestä tavaramäärästä, mutta kerran eräs kauppias valisti minua: ”Ethän Sä voi noin laskea, vaan Sun pitää laskea alennusprosentti koko tavaramäärästä (tilatut + ilmaiset tavarat), muuten alennusprosentti on huomattavasti pienempi!” Näinhän tuo tietty onkin.

Kokeile osaatko sinä laskea oikean tavara-alennuksen määrän tämän edellä mainitun kauppiasmatematiikan mukaan:
Jos kauppias ostaa sinulta 10 myyntierää normaalihintaista tavaraa, niin montako myyntierää sinun pitää tuoda hänelle veloituksetta, että hän voi myydä tavarat puoleen hintaan? Valitse oikea vaihtoehto.

a) 5 myyntierää

b) 7,5 myyntierää

c) 10 myyntierää

Oliko visainen pähkinä? 
Oikea vastaus on c eli 10 myyntierää, jos kauppias ei tingi katteestaan.  

Toisinaan kauppias oli valmis tinkimään katteestaan, jotta hän voisi myydä tavarat vieläkin halvemmalla, mutta nopeasti. Tällaisella hinnoittelulla tuotteet toimivat usein sisäänveto -artikkeleina, jolla saatiin uusia asiakkaika myymälään.

Vähittäiskaupassa myös termeillä on merkitystä. Tässä muutama esimerkki:
- 1 myyntierä voi olla monen kokoinen. Tuote ratkaisee, mutta tyypillisimmillään myyntierä on 6, 10, 12, 20 tai 24 kpl
- 1 laatikko taas pitää sisällään useita myyntieriä, mutta tässäkin tuotteen koko ratkaisee määrän.
- 1 lava on joko Eurolava (80  x 100 cm) tai FIN-lava (100 x 100 cm) on lavallinen edellä mainittuja laatikoita
- 1 diplay on yleensä Eurolavan kokoinen valmis valikoima, joka on päällyskannen poistamalla sekä mahdollisen julisteen pystyttämällä, heti valmis kampanjamyyntiin. Joskus myyntidisplayt ovat pienempiä pahvi- tai muovitelineitä, jotka saattavat vaatia jonkun verran oivallusta ja näppäryyttä, että niistä saa taiteltua myyvän ja toimivan esittelytelineen jalustoineen.

Aikoinaan, kun tein suuria kampanjoita isojen automarkettien kanssa, oli paras myyntieräni rekka-autolastillinen. Tällaisia kampanjoita ei aivan joka viikko päässyt tekemään, mutta onneksi toisinaan kuitenkin. 

Näistä suurista kampanjoista edustaja saattoi kirjoittaa kauppiaalle mainosrahaa, jolla yritys maksoi kauppiaan mainontaa ko. tuotteen osalta. Suurin yhdelle kauppiaalle kirjoittamani mainosraha olikin urani aikana muistaakseni 130.000 mk (tällä rahalla sai siihen aikaan jo melko hienon auton) eli kaupan arvo oli toki moninkertainen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.