keskiviikko 3. joulukuuta 2014

Asiakas tuo asiakkaan

Olin useiden kuukausien neuvottelun jälkeen saanut Oulun kaupungin päätymään asiakkaakseni ja sopimus oli vain allekirjoitusta vaille. Tähän aikaan kaupunkien ei vielä tarvinnut järjestää julkista tarjouskilpailua, vaan päättäjillä oli valta päättää yhteistyöstä kulloinkin sopivimman kumppanin kanssa.

Helsingissä järjestettiin jo tuolloin kuntien avainhenkilöille tärkeät joka syksyiset Kuntamarkkinat, joten sovimme yhteyshenkilöni kanssa tapaavamme samassa yhteydessä lounaan merkeissä ja allekirjoittaisimme samalla sopimuksen.

Tapaamispäivän aamuna yhteyshenkilöni soitti ja luulin jo, että hän on perumassa tapaamista, mutta hän kysyikin minulta, voiko ottaa tapaamiseen kollegansa Jyväskylästä mukaan. Toki se minulle sopi, vaikka ihmettelinkin hieman, miksi hän näin halusi tehdä.

Tapasimme etukäteen sovittuun aikaan sovitussa ravintolassa. Ruokailun aikana yhteyshenkilöni kertoi mukanaan tuomalle kollegalleen miksi oli päätynyt yrityksemme palveluihin ja korosti hänelle asioita, jotka olivat meidän palveluissamme kilpailijoita parempia.

Ruokailtuamme kaivoin sopimuspaperit allekirjoitettavaksi. Yhteyshenkilöni riipaistua nimen sopimuspaperiin, sanoi mukana tullut kollega minulle: "Laita sopimuspaperit minulle postissa, niin mekin tulemme asiakkaaksenne".

Näin sain siis kaksi kaupunkia asiakkaikseni yhdellä lounaalla. Tämä oli yksi parhaista kaupoistani tällä toimialalla.  
Hyvä suosittelija on aina paikallaan ja voi joskus löytyä yllättävältäkin taholta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.