Olin kerran menossa Rovaniemellä erään
rennomman asiakkaan luo ja mukaani asiakaskäynnille halusi tulla
tuotepäällikkömme, koska hän halusi tavata tämän tärkeän asiakkaan.
Tuotepäällikkömme lensi Rovaniemelle aamukoneella ja hain hänet lentokentältä
suoraan asiakastapaamiseen.
Oli talvi ja pohjoisessa pakkasta lähes 30
astetta, mutta tuotepäällikkömme oli lähtenyt Helsingistä, jossa oli vielä
aamulla ollut muutama aste lämmintä. Hän oli pukeutunut upeaan Armanin tummaan
pukuun ja italialaisiin nahkakenkiin eli hieman liian kevyesti pohjoisen
oloihin. Ihmettelin sitä hänelle tavatessamme, mutta hän totesi vain, että lämpimällä
autollahan me koko ajan liikutaan. No niinpä, ajattelin.
Asiakkaan luo mennessämme tuotepäällikkömme olisi
halunnut, että olisin pysäköinyt auton aivan yrityksen oven viereen, mutta
tähän en suostunut. Kunnon kauppamies kun jättää aina parhaat paikat yrityksen
asiakkaille ja pysäköi oman autonsa kauas parkkipaikan reunaan. Näin siis tein nytkin
ja jouduimme tarpomaan pienessä hangessa parkkipaikan läpi yritykseen.
Asiakas otti meidät iloisena vastaan ja totesi
heti aluksi, että mennään ensin tuonne meidän ruokalaan pullakahville, kun
kerran oikein Helsingin herroja nyt vieraaksi saadaan. Marssimme siis asiakkaan
perässä yrityksen henkilöstöravintolaan, otimme itsellemme kahvit ja pullat
asiakkaan kuitatessa laskun.
Istuimme pieneen kabinettiin ruokalan perälle
juttelemaan niitä näitä ja tuotepäällikkömme yritti jo aloitella kaupantekoa. Asiakas
tätä heti toppuuttelemaan: ”Älähän nyt hätäile poika, juodaan kaikessa rauhassa kahvit
ja mennään sitten tuonne meidän osastolle keskustelemaan näistä työasioista. Pyydän
palaveriin mukaan myös nuo meidän tytöt, jotka tuntevat asian tarkemmin. Eihän
teillä nyt mikään kiire voi olla, kun tänne asti olette tulleet.”
Yli puoli tuntia kahviteltuamme siirryimme
vihdoin yrityksen neuvottelutiloihin muutama kerros ylöspäin. Jonkun aikaa
odoteltuamme saapuivat myös asiakkaan yhteyshenkilöt; kaksi keski-ikäistä
naista, joista toinen erittäin puhelias ja toinen hyvin hiljainen. Palaverista
tuli pitkä ja aiheesta toiseen poukkoileva. Puheliaampi naisista esitti
jatkuvasti kysymyksiä ja kertoi omia havaintojaan palveluidemme toiminnasta. Pääosin
kaikki palaute oli positiivista ja ainoa moite kohdistui hinnoitteluun, joka
oli juuri mukanani olevan tuotepäällikön vastuulla. Tuotepäällikkö yritti
kovasti puolustella hinnoittelun asiallisuutta eikä aluksi meinannut millään
suostua hinnan alennuksiin, mutta huomattuaan perustelujensa ontuvan suostui
hän lopulta myöntämään virheensä hinnoittelussa ja korjaamaan hintaa alaspäin.
Yli kahden tunnin palaverin päätteeksi naiset
ja asiakkaani kiittelivät meitä mukavasta ja antoisasta palaverista, jossa oli
vihdoin saatu poistettua viimeinenkin yhteistyön hidaste – väärä hinta.
Yrityksen ala-aulassa ulos lähtöä tehdessämme
asiakkaani veti minut hihasta sivummalle ja kuiskasi minulle: ”Älä enää ikinä
tuo tuota pingviiniä tänne”.
Parkkipaikan reunassa meitä odotti umpijäässä
oleva auto, jonka ympärille tuiskunnut lumi oli tehnyt melko isot kinokset. Ei
auttanut muu kuin ryhtyä ikkunoita raapimaan, että pääsimme taas tien päälle. Eihän
minulla ollut heikkoakaan, kun olin pukeutunut lämpimästi ja jaloissani oli
kunnon talvikengät. Tuotepäällikkömme sen sijaan tärisi kylmästä vieressä ja valitti vielä
pitkään, että sormissa ja varpaissa ei ollut mitään tuntoa. Kyllä Siperia
opettaa – totesin hänelle.
Kävimme yhdessä vielä muutaman asiakaskäynnin ja palautettuani tuotepäällikön Rovaniemen lentoasemalle, vein kamani Sokos hotelli Vaakunaan ja painuin
kadun toiselle puolelle Ylitöihin. Tänne ilmaantui kohta myös tämän aamun tärkeä asiakkaani, jonka vietimme yhdessä mukavan illan.
"Pingviini" ei tullut enää toiste talvella Rovaniemelle ja vaihtoi hieman myöhemmin toiseen yritykseen töihin.
"Pingviini" ei tullut enää toiste talvella Rovaniemelle ja vaihtoi hieman myöhemmin toiseen yritykseen töihin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.