Useimmat myyntimiehet
joutuvat uransa aikana viettämään aikaansa näyttelyosastolla mitä
erilaisimmissa messuissa tai tapahtumissa. Toisinaan yritys ei ole asettanut tapahtumalle
selkeitä tavoitteita, vaan mennyt mukaan ”koska tuolla nyt vaan pitää olla
mukana”.
Itse olen aina
tällaisissakin tapauksissa asettanut itselleni jonkun tavoitteen hankituille kontakteille
tai jopa suoranaisille kaupoille - vähän riippuen tapahtuman luonteesta
tietenkin. Suosittelenkin, että mietit itsellesi henkilökohtaiset tavoitteesi tapahtumalle
aina kun saat myyntijohdolta komennuksen yrityksesi näyttelyosastolle.
Jokaista tapahtumaa
suunnitellessa on hyvä miettiä joku porkkana, jolla asiakas saadaan tulemaan
sisälle yrityksen messuosastolle. Tällainen voi olla vaikkapa joku kilpailu
osastolla tai etukäteen lähetetty kutsu, jossa on arpanumero tai vaikkapa
lupaus, että tällä kutsulla saa osastolta pienen yllätyslahjan tms. Toisinaan
yrityksen markkinointi jättää tämän osuuden tapahtumassa hoitamatta ja silloin tapahtuman
onnistuminen on pelkästään osastolla päivystävien henkilöiden varassa.
Messuille mennessäni
mietin aina itselleni valmiin spiikin, jolla houkuttelen asiakkaat sisään
osastolle, jos mitään edellä mainittua kilpailua tms. ei ole järjestetty, olen yleensä
käyttänyt lupausta ilmaisesta konsultoinnista, joka käytännössä tapahtuu muutoinkin
myyntikäynnillä aina tarvekartoituksen yhteydessä.
Usein messuilla tai
näyttelyissä yrityksen osastolle tulee uusia ihmisiä, jotka vaikuttavat asiakkaina
kiinnostavilta. Heiltä kannattaa aina pyytää käyntikortti (tai vähintään
yhteystiedot), vaikka he eivät sitä itse antaisikaan. Näin heitä on mahdollista
kontaktoida myöhemmin. Itse ole ottanut tavaksi, että aina messuilla kävijältä käyntikortin
saatuani, kirjoitan kortin kääntöpuolelle tietoja heti kyseisen henkilön
poistuttua osastolta. Kirjaan kortin taakse lyhyen kuvauksen antajasta tyyliin:
lyhyt, tukeva mies, harmaa puku sekä lisään lyhenteinä (esim. L, H, P) palvelut
tai tuotteet, josta hän oli kiinnostunut. Mikäli olen luvannut soittaa tai
tehdä tarjouksen kirjaan sen myös kortin taakse.
Joskus osastolle marssii asiakas,
jonka tunnistan varmuudella kasvoista, mutta en muista hänen nimeään. Tilanne tuntuu
hankalalta, koska asiakas luonnollisesti muistaa minut. Tästä olen itse aina
selvinnyt näppärällä pikku jipolla: johdatan asiakkaan toisen kollegan luo
sanoen: Sun pitää ehdottomasti tavata tämä meidän tuotepäällikkömme ”Matti Virtanen”.
Kun asiakas ja Matti sitten kättelevät, minäkin kuulen kuka asiakas on ja mistä
yrityksestä. Kukaan ei ole vielä huomauttanut, että etiketin mukaan minun olisi
pitänyt esitellä asiakkaani ensin Matille. Kyllä, sutki myyntimies pärjään näin
aina.
Messujen jälkeen kannattaa kaikki kävijät
kontaktoida mahdollisimman pikaisesti ja jos potentiaalisia asiakkaita on
kävijöissä paljon, olen niputtanut kortit kolmeen pinoon:
A) Todella kiinnostavat asiakkaat
B) Kiinnostavat asiakkaat
c) Eivät parasta kohderyhmäämme
Kaikki pinossa A olevat kontaktoin itse mahdollisimman
pian messujen jälkeen. Kaikki pinossa B olevat joko soitan itse myöhemmin tai
mikäli käytössäni on puhelinmyyntiryhmä, on tässä sille oivallista myyntikauraa.
Pinon C asiakkaille lähetän yleensä sähköpostilla kiitoksen käynnistä
osastollamme sekä hieman tietoa yrityksestämme. Näihin pinon C asiakkaisiin voi puhelinmyynti myöhemmin tämän jälkeen olla yhteydessä, kun heillä ei kiireellisempää puuhaa ole.
Mikäli
messuosastolla on ollut joku kilpailu, on hyvä lähettää kaikille osallistujille
tieto voittajasta ja kiittää osastolla vierailusta.
Mukavia ja kaupallisesti menestyksellisiä messuja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.